Een verslag van een TriaGO!-er

TriaGo zijn buddy’s voor elkaar !

Samen met mijn echtgenoot Frank, die drie jaar geleden gediagnosticeerd werd met een uitgezaaide darmkanker, stapte ik 9 maanden geleden in het TriaGO! project. De opdracht was om ex-oncopatiënten en hun buddy’s klaar te stomen voor een kwart triatlon. Waarbij de buddy gedefinieerd werd als iemand die zeer dicht bij de persoon had gestaan tijdens zijn ziekte.

Het was voor Frank dan ook evident dat ik zijn buddy zou worden. Nochtans leek voor mij meedoen aan een kwart triatlon een onbegonnen zaak, een berg die ik nooit zou kunnen overwinnen. Naast buddy zijn voor Frank de voorbije jaren had ik nog nooit zo’n moeilijke opdracht gekregen. Nooit aan sport gedaan, vond er ook niets aan en de familie heeft zich veel vragen gesteld. Maar al snel werden de rollen omgedraaid. Daar waar ik Frank zijn buddy was geweest tijdens zijn ziekte, werd hij plots mijn buddy in het project. Het is pas tijdens het project dat mij duidelijk is geworden hoe belangrijk en waardevol de rol van een buddy wel is.

De TriaGO! groep heeft me gestimuleerd en aangemoedigd om door te gaan. De levenskracht en het doorzettingsvermogen dat uitgaat van deze groep, en in het bijzonder van diegenen die hun ziekte hebben overwonnen, is niet te beschrijven. Zij weten trouwens als geen ander wat het vraagt van je lichaam en geest om een onmogelijke opgave aan te vatten. Ze hebben het tenslotte allemaal al eens voorgedaan. Zonder dat ze het ongetwijfeld zelf hebben beseft, heeft de hele groep met zijn positieve ingesteldheid mij verder aangezet om “mijn berg” te overwinnen. Ik ben er niet alleen fysiek maar ook mentaal sterker uitgekomen en geniet nu van de sport.

Als ik nu terugkijk op de voorbije periode hebben we met de groep vele mooie, soms ook moeilijke en droevige momenten gekend. Maar er is hier zo’n mooie band ontstaan die niet meer kapot te krijgen is. Voor mij zijn de echte helden nog altijd de ex-oncopatiënten want zij hebben hun ziekte overwonnen. Maar voortaan schrappen we dit woord.

Vanaf nu staat TriaGO! voor:

Training

Recreatie

Inspiratie

Aanmoediging

Goals

Overwinning

En zijn we allemaal buddy’s voor elkaar !!!

 

Marleen

Geef een reactie

